האם בעל עסק, הנחשב קטן, הרוצה לשווק עצמו צריך יחסי ציבור? על שאלה זו אענה במאמר זה, אך לפני הכל אשתף מיד בתשובה. התשובה היא, כן, חד משמעי.
בטרם נגיע להסבר מדוע כן, ניישר קו בעזרת מספר הגדרות על עסקים קטנים ועולם התקשורת ולאחר מכן נחבר ביניהם.
עסק קטן בהגדרתו הינו עסק הפועל תחת מחזור של 22 מיליון שקלים בשנה. סכום כסף משמעותי המכניס לפרופורציה את המונח, "קטן". נתון נוסף, עסקים קטנים בישראל מהווים 90% מהמגזר העסקי. מספר לא מבוטל האומר שיש גם תחרות לא קטנה.
בימים של תחרות מרובה הקרב המרכזי הוא על התודעה. ככל שאנו חושפים את העסק לקהל רב יותר בצורה הטובה והמתאימה ביותר, (בעזרת יחסי ציבור נכונים) כך, מספר הלקוחות גדל, השירות מתרחב, ההכנסות מתרבות והעסק צומח. זו מטרתו העסקית המרכזית של בעלי עסק ולשם כך יש צורך לגייס את כל הכלים הנחוצים.
כלי מרכזי להפצת שירותיך, מוצרייך או כל דבר שהעסק מקדם, הוא בעזרת יחסי ציבור. רבים כבר יודעים כי עולם התקשורת הינו אחד הגופים המשפיעים והדומיננטיים ביותר בחברה. המונח, "אם אתה לא שם אתה לא קיים", נדוש ככל שהוא נשמע ועתיק ככל שהוא יהיה, הוא עדיין נכון.
מעבר לעובדה שעולם התקשורת משפיע ונחוץ לעסקים, חשוב להבין, שימוש לא נכון בכלי הזה, יכול לגרום לנזקים. לשם כך רצוי להיעזר באיש מקצוע – איש יחסי ציבור/יועץ תקשורת ואסטרטגיה המתווך בינך לבין העיתונות וכלי התקשורת. כזה שיוכל להתוות דרך אסטרטגית עם מטרות ברורות.
אז איך עושים את זה?
דבר ראשון – מחליטים שנכנסים לזירה ומתחילים ללמוד אותה. עסקים קטנים בישראל לא מרבים להשתמש בכלי התקשורת. מי שנמצא בזירה זו ולוקח בה חלק פעיל הם בעיקר עסקים בינוניים. ניהול עסק "קטן" המזניח את הזירה הזו מפספס.
אחרי שהחלטנו להיכנס לזירה זו ובחרנו יועץ תקשורת או משרד יחסי ציבור מקצועי ומנוסה, אנו מתווים אסטרטגיה ברורה. מציבים מטרות ברורות ומתחמים בזמן את פעילותנו על מנת לעמוד בהם. כלל ראשון בהתוויית האסטרטגיה התקשורתית שלנו הוא ניתוח קהל היעד– הלקוחות. מי הם, מהיכן הם, בני כמה הם, העדפותיהם ובין היתר, איזה תקשורת הם צורכים כדי שנוכל לפנות אליהם במסרים המדויקים ביותר ובערוצי התקשורת הנכונים. לשם כך, עלינו להבין איזה ערכים מדברים אליהם ומה הם דורשים מבעל העסק. בהתאם לכך, נעצב את המסרים שלנו כדי שנוכל לפנות אליהם בצורה הנכונה והמשכנעת ביותר.
התקשורת מכילה מגוון רחב של מדורים, מוספים, רשתות חברתיות, בלוגים, פורומים, תכניות רדיו, טלוויזיה ועוד. לכן, לאחר שניתחנו והבנו מי קהל היעד שלנו, היכן נמצא ומה צורך בתקשורת, אנו מתאימים עצמנו אליו בשפה, במסרים ובאמצעי התקשורת התואמים לו, המציגים את העסק בצורה הנכונה ביותר.
לדוגמא, אם מדובר בקהל לקוחות צעיר הנמצא לרוב ברשתות החברתיות, אנו נאתר אותם ונפנה אליהם ברשתות אלה בשפה המתאימה, כמובן באמצעות איש מקצוע מבין עניין. אם מדובר בקהל מבוגר יותר נפנה אליהם דרך העיתונות המסורתית הנפוצה בקרב קהל זה. אם קהל הלקוחות שלנו בוחר את המוצרים שלנו בעיקר דרך בשל מיקום ג"ג נשלב מקומונים ונתמקד בזירה זו.
חשוב לזכור, יחסי ציבור אינם עוסקים בפרסומות. ישנו הבדל מהותי בין עבודת יועץ התקשורת/יחצ"ן לבין הפרסומאי. פרסומות הן שטח שנקנה על ידי משרד הפרסום ובו מתפרסמות מודעות שיווקיות – פרסומות. האינפורמציה בהן יצירתית, אך דלה. בעייתן המרכזית – מחירן יקר יותר ולעיתים הן אינן נחשפות לקהל הלקוחות, (רבים מדלגים על הפרסומות). להבדיל מהן, עבודת יחסי הציבור פועלת בשטח העיתונות המקצועית. אם מדובר בעיתון אנו נשתלב בידיעות חדשותיות כאנשי מקצוע ו/או במאמרים מקצועיים וכדומה. עבודת יחסי הציבור מציגה את בעל העסק כמומחה בתחומו בתקשורת באופן האמין ביותר, בריאיון ברדיו או בטלוויזיה, במסגרת ציטוט בכתבה באתר או בעיתון.
"עסק קטן" אין משמעותו חשיבה קטנה, אלא חשיבה גדולה ונכונה למטרת צמיחה ושגשוג. יחסי ציבור נכונים עם איש מקצוע הם הדרך הנכונה והיעילה לשווק את העסק ולעלות על דרך ההצלחה.
בהצלחה
הכותב הינו יועץ תקשורת, בעלי משרד יחסי הציבור, "ספוט תקשורת ואסטרטגיה"
תגובה אחת
מגניב!