כל בעל עסק יודע שהכנסות מינוס הוצאות שווה לרווח הגולמי של העסק שלו. רבים מבעלי העסקים משקיעים את כל מאמציהם בניסיונות להגדיל את המכירות עד כדי שלפעמים שוכחים שדרך נוספת להגדלת הרווחיות היא הקטנת ההוצאות. ואלו הם "הטיפים להרמת הכסף מהרצפה בעסק שלכם":
• יצירת סביבה בעלת מודעות כלכלית להפחתת עלויות, אפשר לעובדים הרלוונטים שכפופים אליך להבין את מגבלות העסק, את התחרות בחוץ ואת היעדים הכספיים של העסק. ככה תגייס אותם לשיפור והתייעלות מתמדת. דאג מדי פעם לכנס אותם ולעדכן אותם בהשיגי העסק, מגבלותיו, אתגריו וחולשותיו ובכך תעלה את רמת המחויבות של כולם להפחתת עלויות בעסק. עודד את עובדייך להשיג רעיונות למניעת בזבוזים ושיפור תהליכים הידע של מי שחי את העסק שווה זהב.
• גביית חובות יעילה – דאג כי כל מי שמוכר בעסק ידע היטב מהם תנאי התשלום של העסק, עכב את תשלום העמלות לסוכנים ולמתווכים עד להעברת התשלום לחשבונך – כך בעיות התשלום יפתרו מהר יותר. תן עדיפות לחובות גדולים לפני חובות קטנים. שים לב: זו לא בושה לבקש מקדמה לפני התחלת פרוייקט גדול הרי אתה משקיע משאבים רבים להכנת ההזמנה. דאג להפקיד על בסיס יומי את הצ'קים והמזומן, מכיון שאין לדעת מה יוליד יום.
• מוטיבציית העובדים – תשקיע תמיד בעובדים שמביאים את העסק לתוצאות טובות יותר, תגמל אותם, תפרגן להם במילה טובה, תן להם הרגשה שהם חלק מהשותפים להצלחה. דוגמאות להתגמולים :ארוחת בוקר, זוג כרטיסים לסרט. כל מה שיכול ליצור הרגשה נהדרת אצל העובד שיחזיר אליך – לעסק שלך את המוטיבציה.
• מבנה העסק – בחן מחדש האם יש שטחים שאינם מנוצלים במשרדך. אם כן בחן מחדש האם כדאי לך להחזיק בהם ולשלם עליהם את השכירות או הארנונה. בדור האם שווה לך להקים את העסק או לשכור בעל מקצוע נוסף בתחומים נוספים. בנוסף, בדוק האם דמי השכירות אותם אתה משלם הם בדומה למחירי המשק. אם לא התמקח עליהם.
• מחירים – בדוק מי מוביל השוק בענף שלך, והיכן אתה עומד ביחס אליו. בצע ריגול מתמיד אחרי המתחרים. מצא את מתחריך ע"י האינטרנט או לקוחות סמויים בשטח ולמד מהו הערך המוסף שלך ביחס למתחרים. בדוק אם מדיניות ההנחות שלך אפקטיבית ואם משתמשים בה כגורם יחידי למכירה.
• מלאיים – בדוק אחת לחודש מהו המלאי ללא התנועה שלך, האם המלאי איטי או מת? ובצע במיידי פעולות לצמצום התופעה כגון: מבצעים, החזרות לספקים וכו'..
• עובדים – העסק עובדים בשעות נוספות בהתאם לחוק מאשר לגייס עובדים נוספים. בתקופות העומס והלחץ יש להעסיק זמניים מחוסר כח אדם.
• ביטוחים – מדי שנה פנה למספר סוכני ביטוח בכדי לקבל הצעת מחיר מחודשת לעסק, בדוק האם שווה לך להגדיל השתתפות עצמית על מנת לצמצם בפרמיה, האם שווה לך להתקין אמצעים להקטנת הסיכונים שיחסכו לך בעלות הביטוח והאם כדאי לך לקחת תוכנית לטווח ארוך שתהיה זולה יותר.
• עלויות אנרגיה – העבר את המסר לכולם: כאן חוסכים באנרגיה! השתמש באמצעים טכנולוגים: חסכמים, מוצרי חשמל דרוג A, תאורה חסכונית, מתגי זמן. הגבל את הטלפונים של העסק לפי השימוש הסביר, וכך גם את הק"מ והדלק לפי השימוש הסביר לעסק .
• אריזה והובלה – בחן אריזה נוחה פונקציונאלית וזולה ככל שניתן, אך לא ע"י פגיעה באיכות. בדוק האם ניתן למחזר אריזו .
ונאם משתלם לך להוביל את המוצרים או אולי עדיף לך להעסיק חברה חיצונית.
בגדול כבעלי העסקים לא תמיד יש את הזמן הנדרש לבחינת היעילות בעסק שלנו. אך אם נשקיע נגלה כי אספנו הרבה "כסף מהרצפה שלנו" ואם בכל זאת אין את הזמן תמיד תוכל לקחת יועץ עסקי שיזהה את הבזבוזים בעסק שלך.
* הכותבת הינה יועצת עסקית מהנדסת תעשיה וניהול
4 תגובות
כתבה מאוד מעניינת שנותנת טיפים מאוד פרקטיים. יש עוד כתבות של היועצת הזאת?
טיפים מעולים. פשוט קצר ולעיניין. אני לקחתי חלק ואיישם אותם אצלי בהדרגה.
כתבה מעניינת מאוד…
אפשר ללמוד הרבה.
תודה על הטיפים
אחד הדברים החשובים להצלחת העסק נשמח לעוד כתבות