מה הן ההשלכות של ניהול סכסוך קלוקל ? האם אכן יש דרך נכונה לנהל מחלוקות וסכסוכים בעבודה? סכסוכים במקום העבודה הינם בלתי נמנעים מאחר ולכל עובד אישיות ,תפיסת עולם שונה, מטרות ויעדים שונים. יכולת ניהול קונפליקטים בדרג ניהולי הינו כלי הכרחי בעולם של היום ומאפשר למנהלים כדלקמן:
- להוציא את המיטב מעובדיהם.
- לעלות את רמת המוטיבציה על העובדים.
- תפוקה ויעילות בעבודה.
- שמירה על אווירה טובה בא נהנים כולם.
- העצמה אישית ומקצועית הן של המנהל וכמובן של העובדים.
להלן מספר שלבים לניהול מחלוקות וסכסוכים בעבודה:
- זהה/הי מקור הקונפליקט –
ככל שיש יותר מידע על מקור הקונפליקט כך קל יותר לפתור אותו. לכן על מנת להבין טוב יותר את מקורו כדאי להציג מספר שאלות כגון:
"האם המקור הוא באדם מסויים או בתהליך?"
"מה גורם למקור הקונפליקט להתנהל בצורה מסוימת?"
"למה?"
"כמה זמן כבר מתמשך המצב?".
ככל שתעלו יותר שאלות כך תבינו יותר את מקור הקונפליקט.
כמנהל/ת יש לתת הזדמנות לכל הצדדים המעורבים להציג את הצד שלהם וזווית הקונפליקט מנקודת מבטם. חשוב לא פחות להתייחס לכל צד באופן ניטראלי. כמובן שהקשבה מלאה לכל צד תאפשר לגבש תמונה כוללת ומדוייקת יותר.
- השקף/פי מעבר לנקודת התפרצות הקונפליקט.
לרוב, חיכוכים וסכסוכים מתפרצים לאחר שצברו משקעים זה זמן מה. במשך פרק זמן זה כל צד מגבש נקודת מבט ומעצב מציאות טעונה הצוברת עם הזמן כעס ותסכול שאינו משרת את עצם העניין והופכו לאישי.
כמנהל/ת נסה/סי יחד עם העובד לשחזר את נקודת ההתחלה. הסוגיה, שעליה התחילה המחלוקת.
- בקש/י פתרונות
לאחר קבלת כל המידע והפרספקטיבה של כל צד, בקש/י מהצדדים לעלות פתרונות שלדעתם ישקיטו את המצב. הליך זה מאפשר לצדדים לקחת אחריות וחלק פעיל בתהליך, כמו כן מאפשר להם לפתור את הקונפליקט על הצד שהכי מתאים ונוח להם. פתרונות נוחים לצדדים יגדילו את סיכוי הצלחתם ויישומם בשטח.
כמנהל/ת שימ/י לב לסגנון ההתנסחות של כל צד, איך הם בוחרים להתבטא , מה הטיעונים והסיבות לבחירה בפתרון מסוים לעומת אופציות אחרות.
- זהה/הי פתרונות שכל הצדדים יכולים להזדהות עימן
כשכל צד מעלה פתרונות וחלופות, נסו לזהות את המכנה המשותף לכל הצדדים. הציגו את היתרונות והחסרונות של כל חלופה כפי שהיא נראת מזוויתו של כל צד.
המטרה פה היא להסכים על חלופה ופתרון המקובלים על כל הצדדים.
- הגעה להסכם
חשוב להגיע להסכם על פתרון הסוגיה כמו כן ניתן גם לעלות פתרונות למצבים דומים שיקומו בעתיד וכיצד ניתן למנוע אותם. בשלב זה אפשר לפנות ישירות לכל צד בשאלה "כיצד את/ה מתכוונ/ת להתמודד עם מצב דומה בעתיד?" "כיצד ניתן למנוע מצבים כאלה? אם בכלל?"
במידה ולא ניתן למנוע מצבים אלה האם יש דרך לתקשר בצורה יעילה יותר?"
אנו מבלים את מרבית שעות היום במקום העבודה שלנו, ולכן חשוב ביותר שסביבת העבודה תהיה נעימה ונוחה ושיהיה נחמד לקום בבוקר לעבודה. ניתן לפתור את מרבית הסכסוכים ולפתוח מרחב עבודה פורה ומעצים.