חופש גדול? הצחקתם אותי / דקלה אבוטבול יו"ר התאגדות העסקים הקטנים

שתפו בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בקהילה העסקית שלכם

לרוב אם בעלי העסקים לא מתכננים נכון את השנה אזי החופשות אותם בגרעון תזרימי כתוצאה מהיקף עבודה נמוך. גם אם מטרתו העיקרית לשפר את ההכנסה הצפויה. בתקופות הללו בעל העסק צריך להתמודד עם כח אדם נמוך ונאלץ לתפעל את כל העסק בעצמו. ללא ספק ,האידיאל של כל עצמאי הוא ששנה שלמה ניתן יהיה לייצר תזרים קבוע ללא תנודתיות. ועם זאת, ניתן לנהל את התקופות הללו כך שגם בעל העסק יוכל להנות לא מעט מקצת שקט ונחת, אגב מחקרים מראים שוב ושוב שרק בתקופות הללו ניתן באמת להפעיל את היצירתיות והחשיבה החדשנית, כך שעבור הצלחת העסק – חופש ויציאה מהשגרה זה בהחלט אחד מהפתרונות החשובים ביותר בשעת משבר ובכלל.

חופש גדול לבעלי עסקים? (צילום: ויקיפדיה)

גל החקיקה המעמיס על בעלי העסקים עוד ועוד נטל סוציאלי הוא כזה שהעמיק את הפער בין זכויות השכירים לבעלי העסקים וגרם לייקור בעלויות מעסיק של כ-40 אחוז! בשנים האחרונות נוספו ימי חופשה בתשלום וכיום אף מנסים להכיל צו הרחבה אשר ידרוש מכלל המעסיקים לשלם עוד שעה בכל שבוע. אבל השכיר ובעל העסק אינם אויבים. גם אם המדינה לעיתים חוטאת בניסיון להציג את בעל העסק כרשע שמנסה בכל רגע לחסוך בעלויות, הרי שגם אם יש בדבר, נהוא נובע מהפער בו בעל העסק רב הזמן פועל מתוך הישרדות ורצון לייצר חברה יציבה ,לבין השכיר שקולו נשמע ותנאין משופרים בכל רגע על חשבון זה השורד.

יחד עם זאת ,אם בעל העסק ישכיל לפעול מתוך חיבור ופרגון לעובדיו, הרי שהעסק כולו יהנה מיציבות. עשרות מחקרים הוכיחו כי מה שגורם לאדם להעריך את מקום עבודתו ולרצות להשקיע בו זה היחס שהוא מקבל, ההערכה וההשקעה בעובד ולאו דווקא רק השכר. אז איך עוברים את חופשת הקיץ עם יציבות עסקית בכלל ויציבות בכח אדם בפרט?

1. לעובדים יש ילדים! לרב הם זוכים לבלות איתם 3 שעות בכל ערב. נכון…גם לך בעל עסק יקר, אבל בל נשכח שאתה בחרת להיות בעל עסק שמבין את המחיר שניהול עסק צורך. אפשר להמשיך לכעוס על זה ואפשר להיות המבוגר האחראי.
אם יש הרבה הורים לילדים בעסק שלך( הרבה זה אפילו 4-5) ויש לך פרויקט גדול שאתה רוצה להספיק, הזמן לבית העסק מפעיל ילדים. אפשר לעובדים לצאת ולהביא את הילדים לעבודה. הם יהנו מ-30 דקות איתם, יחזרו לעבוד ברוגע והילדים יהנו מחוויה בעבודה של אמא/אבא…אמץ זאת כמנהג פעם /פעמיים בשבוע…

2. יש מעל 5 ילדים- אולי קייטנה בבית העסק זה רעיון שיכול לאפשר יציבות?

3. ועכשיו באמת- חופשה זה דבר צפוי!
האם נערכת בזמן? האם אתה עובד עם תזרים מזומנים נכון? צבר עבודות? ניהול זמן? בנית מערך שיווק חכם שמבוסס על יצירת מאגר עבודות מראש? גם אתה צריך חופש!

4. יצירת הכנסה פאסיבית- האם ידוע לך שבכל תחום עיסוק ובכל עסק יש אפשרות לייצא הכנסה פאסיבית?
התשובה היא לא? כנראה שלא התייעצת עם האדם הנכון.

5. יש עשרות חלופות זמניות לעובדים בדמות פרילסרים/ מוקדים למענה טלפוני ועוד- הערך מראש ואתר את החלופה המתאימה עבורך וכן אתה יכול לתמחר את העבודה מעט יקר יותר ולאפשר ללקוח לבחור אחת משתי חלופות ( המעט יותר יקרה תהיה בתקופות בהם אתה נאלץ להפעיל מערך עובדים ״מיוחד״)

6. מראש דאג לבנות את העסק שלך עם גיוון בכח האדם! העסק גברים ונשים בכל הגילאים וחשוב איך נכון לבצע את הפיזור בכל חטיבה ארגונית כך שלא יווצר מצב שבו אתה נותר ללא כח אדם.


מחקרים מראים שעקומת הצמיחה של אדם מבוגר היא קו ארוך ורצוף (כלומר 0 צמיחה). כאנשים בוגרים אנחנו חוזרים שוב ושוב על אותם מחשבות וטעויות. אגב, עקומת צמיחה של ילד היא עקומה עולה …זו הסיבה שהוא שואל כל הזמן למה למה …
עוד מראים המחקרים שאם תשאל אדם סביר, כזה שלאו דווקא מחזיק ידע מוצק, שאלה מסוימת – הוא יענה לך באופן ודאי וחד משמעי כאילן אין עוד אפשרות! אם תשאל חוקר ידע את אותה שאלה, כזה שהוא מומחה בתחום מסוים, הוא יענה: "אני עדיין לא בטוח בתשובה, אנחנו עוד חוקרים …״ כלומר ככל שאנחנו יודעים יותר, אנחנו נוטים להתווכח פחות על הדעות שלנו!

אפשר לנהל עסק לצד חיים בריאים. לא תמיד ,לפעמים יש תקופות מאוד עמוסות. אבל אפשר לצפות אותם ולהערך בהתאם.
אם ההרגלים שלך כבעל עסק הם קודם כל יכולת ארגונית בריאה, ניהול זמן, הבנה בשיווק, פסיכולוגיה בניהול עובדים ואיזון בריא – החופש הוא חובה לרענון המערך העסקי שלך.

*הכותבת הינה בעלת עסק ,יו״ר התאגדות העסקים הקטנים, יו״ר הוועדה לעסקים לשכת המסחר ירושלים.

עזרו לנו לחזק את העסקים בדרום

אנחנו מזמינים אתכם להיות שותפים בהקמת מערך השיווק האינטרנטי הגדול בישראל לקידום העסקים בעוטף עזה ואשקלון: לפרטים נוספים ורכישת תשורה: https://www.giveback.co.il/project.aspx?id=3252

סוף עידן המזומן

אין חבר נאמן ככסף מזומן- עדיין אימרה נכונה, אך מהיום מדובר בפחות כסף. לאחר שנים של דיבורים בנושא, ניסיונות טירפוד (בעיקר מצד

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
Call Now Button דילוג לתוכן