שוק הקוסמטיקה עובר מתיחת פנים / ענבל זיו

שתפו בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בקהילה העסקית שלכם

אחרי שתחולת החוק להסדרת ענף התמרוקים נדחתה מיולי לאוקטובר, חשוב שנעצור לרגע ונבין מה המשמעויות של החוק החדש, עם מי הוא מיטיב יותר ועם מי פחות. הרפורמה בענף התמרוקים נולדה מאישור חוק ההסדרים בדצמבר 2016 ובבסיסה אימוץ הרגולציה האירופית והעברת האחריות לשיווק התמרוקים מהרגולטור לבעל התמרוק (היצרן/ היבואן).

תכליתה של הרפורמה היא צמצום הבירוקרטיה הממושכת הנדרשת כיום מיבואנים ויצרנים העוסקים בשיווק תמרוקים, ובכך לעודד ולהגביר את התחרות בענף. עד כה שיווק, יבוא וייצור תמרוקים חייב קבלת רישיונות ממשרד הבריאות, בתהליך ארוך וממושך הכולל, בין היתר, שליחת התמרוק ורשימת מרכיביו למשרד הבריאות, ביצוע בדיקות רישוי וקיומו של רישיון כללי לייצור תמרוקים. כעת, לאחר כניסת הרפורמה לתוקף, בעל התמרוק יוכל לשווקו לאחר השלמת בניית תיק המוצר, ללא מעורבות משרד הבריאות. הבדיקה והפיקוח יתבצעו לאחר שיווק התמרוק ולא טרם שיווקו, כפי שהיה נהוג עד כה. משמעות שינוי זה העברת האחריות ממשרד הבריאות, אל בעל התמרוק (היצרן/היבואן) ומינוי נציג אחראי מטעמו, שירכז וישמור את כל הנתונים לתקופה של 10 שנים.

לדברי שר האוצר, משה כחלון, "מדובר בצעד נוסף במסגרת מדיניות הממשלה והאוצר להילחם בריכוזיות ולהסיר מכסים וחסמים, כדי לפתוח את השוק הישראלי ליבוא ותחרות". מנגד, נציגי הענף סבורים שהחוק המכביד יוביל לסגירת מפעלים קטנים, שלא יוכלו לעמוד בנטל הדרישות ובגודל האחריות.

לטובת העוסקים במלאכה נסכם את תקציר החוק ועיקרי התקנות. החוק החדש מחייב כל מי שעוסק בשיווק תמרוקים בישראל, להחזיק ברישיון עסק, שעניינו תמרוקים, להעסיק אנשי מקצוע שתפקידם להבטיח את בריאות הציבור ויעילות התמרוק, למנות נציג אחראי המאושר על ידי המנהל, להחזיק אישור לתקן ISO 22716, להבטיח הובלה ואחסנה של התמרוק, בהתאם לדרישות החוק ולהיות ללא הרשעות קודמות. ההבדל המשמעותי הנגזר מחוק זה הוא, החובה למנות נציג אחראי שיהיה הכתובת הבלעדית מול נציגי החוק, בכל הנוגע לתמרוק לאורך כל שרשרת הערך שלו. על הנציג האחראי יהיה לוודא קיומו של תיק מוצר Product Information – FILE PIF אשר יכלול מידע מלא על המוצר לרבות הרכבו המדוייק, מידע על כל חומרי הגלם והאריזה המשוייכים לו, בדיקות פיזיקוכימיות ומיקרוביאליות, הערכת בטיחות, מידע לגבי תלונות לקוחות, תופעות לוואי, בדיקות יעילות ותיקוף של הטענות השיווקיות. בנוסף, מידע ותיעוד של תהליך הייצור ,הבקרה, השינוע והאיחסון של המוצר, לאורך כל שרשרת האספקה.

כעת הנציג האחראי הוא הגורם הנושא באחריות מול רשויות החוק, ובאחריותו לבדוק ולוודא שהתקיימו כל דרישות החוק, בטרם ביצוע הודעה על שיווק המוצר (נוטיפיקציה). מנגד, משרד הבריאות משנה את ייעודו בנקודה זו, והופך מגורם מאשר כפי שהיה נהוג עד כה, לגורם מפקח ולזרוע האוכפת את יישום החוק החדש, ובסמכותו להטיל קנסות כספיים גבוהים ועונשים פליליים על מי שלא יבצע את הוראות החוק. לדברי הגברת רינת בכר, ראש מחלקת תמרוקים במשרד הבריאות: "אושרו תקנים נוספים עבור פקחים שיסתובבו בשטח ויוודאו שכל התמרוקים המשווקים בישראל משווקים בהתאם לדרישות החוק".

לאור האמור לעיל, נשאלת השאלה האם מדובר ברפורמה מבורכת ועבור מי? לדברי משרד הבריאות הרפורמה מהווה שינוי מהותי באופן הפיקוח והבקרה על ייצור, ייבוא ושיווק תמרוקים בישראל ומעצם זה תשפר הרפורמה את איכות ובטיחות המוצרים המשווקים בארץ, תערים קשיים על יצרנים לא איכותיים המייצרים שלא לפי דרישות החוק ותחשוף אותם לעונשי מאסר בפועל. בנוסף תקצר את לוח הזמנים לשיווק מוצרים בישראל ותעביר את השליטה לבעל התמרוק שיוכל להודיע על שיווק המוצר באופן מיידי, ברגע שיסיים את הכנת תיק המוצר.
עבור היבואנים המייבאים מוצרים הנמכרים באיחוד האירופאי תסייע הרפורמה, בקיצור משמעותי של לוחות הזמנים מאחר ותיק המוצר כבר ישנו במסגרת הדרישות האירופאיות וכעת נדרש להמציא אישור חופשי למכירה ( Certificate of Free Sale) ולהודיע על השיווק.


אולם, עבור היצרנים המקומיים או עבור יבואני הבשמים ויצרני הסבונים המוצקים, מדובר בהכבדה משמעותית בדרישות. עד כה עבור יצרני ויבואני הבשמים והסבונים המוצקים, לא נדרשו רישיונות משרד הבריאות וכעת חלות על מוצרים אלו כל הדרישות הנוגעות לתמרוקים. יהיו אף כאלה שיחמירו ויאמרו שדרישות אלו אין להן אחיזה אמיתית במציאות, לנוכח הקושי לקבל הרכב מדוייק מיצרני הבשמים הבינלאומיים, (שווה ערך כמעט כמו לבקש מקוקה קולה לחשוף את הפורמולה שלה למוצר…).
ואילו היצרנים המקומיים שעד כה אומנם נדרשו להמתנה של מספר חודשים עד לקבלת אישור משרד הבריאות מצד אחד, נהנו מנגד מדרישות מופחתות בכל מה שנוגע להכנת תיק המוצר וכעת יחויבו להשקיע הרבה יותר משאבי זמן, כוח אדם וכסף בשיווק של כל תמרוק, כך שבסיכומו של עניין משך הזמן האפשרי עד להגעה לשוק יתארך ולא יקוצר. בנוסף אם עד כה שינויים קלים בהרכב המוצר הסתיימו בהליך פשוט יחסית מול משרד הבריאות (תוספת שם וגוון), כעת כל שינוי (למעט שינוי צבע), דורש ביצוע כל הבדיקות מחדש ונוטיפיקציה פרטנית לכל שינוי. המשמעות היא הארכת לוחות הזמנים והגדלת עלויות באופן משמעותי.

לאור ההכבדה בדרישות הביורוקרטיות ובבדיקות הנדרשות, ככל הנראה יצטמצמו מספר המוצרים החדשים המשווקים כל שנה, ייתכן ולא תהיה כדאיות עסקית בגיוון וביצוע שינויים תכופים ותדירות הופעת מוצרים במהדורות מוגבלות, ילך ויקטן. בנוסף קיים חשש שיצרנים ומשווקים קטנים, יתקשו לקיים את כל דרישות החוק (החזקת תיקי מוצר, תשלום אגרות, תשלום למעריך בטיחות, מעקב תופעות לוואי, בדיקות להוכחת הטענות השיווקיות וכו') ויאלצו לסגור את שערי המפעל.

ומה המשמעות עבורנו הצרכנים? על פניו מדובר בחדשות טובות, ההחמרה והקפדה על איכות ובטיחות המוצר, תוביל למוצרים איכותיים יותר ופחות מזיקים. יתבצע פיקוח על המסרים השיווקיים וצמצום הבטחות שקריות והטעיית הצרכן. מאחר שכדי לקיים את הנ"ל, נדרשים יותר משאבים מצד היצרן/המשווק קיימת אפשרות שהעלויות בגינן יתגלגלו אל הלקוחות דרך עליית מחירי המוצרים. בטווח הארוך רק מי שיהיה מספיק איכותי, מסודר ואמין יישאר שחקן בענף הקוסמטיקה וכל השרלטנים יאלצו להתאים עצמם או לפרוש. כל השחקנים בענף ובמיוחד הלקוחות, ידעו להעריך איכות ואף ייהנו ממנה.

אנו נמצאים בתקופה של אי ודאות לגבי נושאים רבים. אי וודאות שתתבהר ותתפוגג לאחר החלת החוק ולאחר תקופת מה של עבודה לפיו. כמו תמיד לשינויים אלה יהיו כמו תמיד מבקרים ותומכים כאחד. כמו במקרים רבים בעבר, יישרדו אלה שידעו בזריזות להתאים עצמם למצבים משתנים ולרתום את אותם שינויים לתועלתם השיווקית.

כל הנכתב לעיל מבוסס על ניסיון רב שנים בתחום פיתוח מוצרים והכרות עמוקה עם ענף הקוסמטיקה המקומי, תוך הסתמכות על הנחיות משרד הבריאות ועל הרגולציה האירופית, המהווה בסיס לרגולציה החדשה בישראל.

עזרו לנו לחזק את העסקים בדרום

אנחנו מזמינים אתכם להיות שותפים בהקמת מערך השיווק האינטרנטי הגדול בישראל לקידום העסקים בעוטף עזה ואשקלון: לפרטים נוספים ורכישת תשורה: https://www.giveback.co.il/project.aspx?id=3252

סוף עידן המזומן

אין חבר נאמן ככסף מזומן- עדיין אימרה נכונה, אך מהיום מדובר בפחות כסף. לאחר שנים של דיבורים בנושא, ניסיונות טירפוד (בעיקר מצד

3 תגובות

  1. גור הגב

    אכן מהפחה עוברת על השוק. יפה איבחנה הכותבת את התהליכים ובעיקר את המגמות הצפויות.
    מידע חשוב למי שבתחום.

  2. אורי הגב

    להמון יצרנים מכובדים באיחוד האירופי אין GMP כי שם הוא לא חובה, תהיה בעיה לייבא מהם כי בארץ כן דורשים GMP.

  3. חאלד חסן הגב

    היי ענבל,
    קראתי בהתעניינות רבה,
    חידשת לי המון,

    אך תסבירי לי בבקשה,
    קודם המצב היה כזה:
    קודם כל מקבלים אישור משרד הבריאות ואחר כך משווקים,
    לאחר הרפורמה, משווקים אחר כך מפקחים???

    דהיינו אם האנשים "ייפגעו" אז משרד הבריאות מתנער מאחריות, ואם לא ייפגעו, לפחות בטווח הקצר, אז כנראה המוצר טוב וממשיכים לשווק.

    אומנם, כביכול הקלה ליצרנים ולמשווקים…. אך מה עם הצרכנים שאותם, ועליהם משרד הבריאות אמור לשמור !!!

    כנראה שנמשיך להיות שפני ניסוי בידי היצרנים והמחוקקים כאחד.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
Call Now Button דילוג לתוכן