חופשת מחלה בפייסבוק / עו"ד אשר אביטן

שתפו בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בקהילה העסקית שלכם

נהלים חדשים של משרד הבריאות באשר להנפקת אישורי מחלה, מעלים שוב את התחושות הלא נוחות של מעסיקים מהקלות של הוצאת אישורי מחלה ואת הקושי לדעת האם העובד היה חולה או בחופשת- מחלה. כאשר מעסיק מכניס את היד לכיס ומשלם בעבור ימים בהם אין תמורה מהעובד מפאת מחלה, המעסיק ירצה לדעת כי ימי המחלה האלה הכרחיים בודאות.

יודגש, הזכאות לדמי מחלה היא זכות סוציאלית חשובה הניתנת לעובד. חוק דמי מחלה, תשל"ו – 1976 מסדיר את החובה של המעביד לשלם בגין היעדרות העובד מפאת מחלה. החוק קובע את הרף הנמוך ביותר ולא ניתן לקבוע בהסכמים אישיים כי העובד יקבל פחות מכך. כך, שכל הסדר פרטני של ימי מחלה המוסכם  בהסכמים אישיים, קיבוציים וכדומה יכול רק להיטיב עם העובד.

עו"ד אשר אביטן

שטח אפור:
בשנת 2015 ירדה החובה לציין את סיבת המחלה באישור ההיעדרות שמוגש למעסיק. כעת בחוזר שיצא בימים האחרונים נקבע שניתן להנפיק עד 30 ימי מחלה בפעם אחת, ניתן לקבל אישור מרחוק עד 4 ימים וגם רופא מומחה יכול להנפיק אישורי מחלה. עוד נקבע כי לא ניתן לקבל אישור רטרואקטיבי בלמעלה מ 30 ימי מחלה.

תשלום ימי המחלה לעובדים יוצר לא פעם נקודת חיכוך ואי נעימות באשר להכרחיות היציאה למחלה. לעיתים לא נדירות העובד מודיע כי הוא חולה מיד לאחר סכסוך עם המעסיק או חילוקי דעות, או הבנה כי יחסי העבודה עומדים להסתיים. הודעה על מחלה שכזאת מעוררת תמיהות אצל המעסיק בדבר אמיתות החולי. המעסיק לא יכול לדעת מה המחלה שהגיעה מיד לאחר הסכסוך. תחושה קשה עולה למעסיקים כאשר הם סבורים כי העובד מנצל ימי מחלה במקרה זה. מנגד, עובדים שחשים כי המעסיק מערער באמינותם כאשר היו חולים יחושו תסכול שיכולה להוביל להידרדרות ביחסי העבודה.

שיימינג:
בנוסף, מעסיקים לעיתים מגלים כי עובד מסוים הנמצא בימי מחלה מעלה תמונות של חופשה באילת לרשתות חברתיות כמו פייסבוק וכדומה. פסיקת בתי הדין לעבודה במקרה של ניצול מחלה פיקטיבי, נדונה במספר פסקי דין ועלתה עד כדי שלילת פיצויי הפיטורים שהיו צבורים לעובד מפאת עבירת משמעת חמורה בדיווח כוזב למעסיק. אולם ישנם מקרים רבים בהם למרות שהמעסיק בטוח שאישור המחלה פיקטיבי לא ניתן להוכיח זאת בוודאות וידי בתי הדין קצרות מלהושיע.

מעסיק שמעלה תהיות באשר לאישורי המחלה מקבל באופן מידי תווית של מעסיק בעייתי. "כך אתה מתנהג לעובדים חולים, מפקפק באמינותם?" לכן העלאת טענה כזאת צריכה להיות מגובשת דיה. קשה לראות כיצד ניתן להימנע בעתיד מהערפל הקיים כיום במימוש זכות זאת והנהלים החדשים של משרד הבריאות לא תורמים לכך.

*הכותב הינו מומחה בתחום דיני עבודה

עזרו לנו לחזק את העסקים בדרום

אנחנו מזמינים אתכם להיות שותפים בהקמת מערך השיווק האינטרנטי הגדול בישראל לקידום העסקים בעוטף עזה ואשקלון: לפרטים נוספים ורכישת תשורה: https://www.giveback.co.il/project.aspx?id=3252

סוף עידן המזומן

אין חבר נאמן ככסף מזומן- עדיין אימרה נכונה, אך מהיום מדובר בפחות כסף. לאחר שנים של דיבורים בנושא, ניסיונות טירפוד (בעיקר מצד

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
Call Now Button דילוג לתוכן