התקנת מצלמות אבטחה / עו"ד איילת רייך-מיכאלי

שתפו בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בקהילה העסקית שלכם

בעלי עסקים, הנמנים על לקוחותיי, פונים אל משרדי מעת לעת בשאלת חוקיות התקנת מצלמות אבטחה במקומות שונים. לנוכח שאלות אלו, וחשיבות הדברים, אעשה גם לכם סדר בנושא.

מטבע הדברים, השימוש באמצעים טכנולוגיים לפיקוח מרחוק, באמצעות מצלמות, על שטחים ציבוריים ועל מתחמים פרטיים, הולך וגובר. באיסוף המידע באמצעות המצלמות גלומה פגיעה ב"זכות לפרטיות" המעוגנת בחוק הגנת הפרטיות תשמ"א -1981 ובחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. לפיכך, ביום 12.10.12 פרסם רשם מאגרי המידע במשרד המשפטים את הנחיה מס' 4/2012, שכותרתה: "שימוש במצלמות אבטחה ומעקב ובמאגרי התמונות הנקלטות בהן" (להלן: "ההנחיה"). סעיף 1.3 להנחיה קובע, כי ההנחיה משקפת את הפרשנות המשפטית אשר תשמש את רשם מאגרי המידע לצורך הפעלת מגוון הסמכויות המסורות לו לפי חוק הגנת הפרטיות, לרבות הפיקוח על מילוי הוראות החוק והטלת קנס מנהלי בגין הפרת הוראות החוק. מכאן, כי ישנה חשיבות רבה לקיום הוראות ההנחיה כנדרש. להלן אביא בפניכם, בתמצית, את עיקרי ההוראות אשר נקבעו בהנחיה.


במסגרת ההנחיה מציין הרשם כי בהתאם לחוק הגנת הפרטיות, אין פוגעים בפרטיות של אדם ללא הסכמתו. לגבי רשויות המדינה הוסיף וקבע המחוקק כי פגיעה בזכות לפרטיות מותרת רק לצורך תכלית ראויה ובאופן מידתי. אולם, ברוב המקרים כלל לא ניתן לקבל הסכמה מכל מי שפרטיותו תיפגע בשל מצלמת מעקב ברשות הרבים, בוודאי שלא הסכמה מפורשת. לפיכך, בהנחיה נקבע כי ראוי לבחון באספקלריה חוקתית גם הצבת מצלמות במרחב ציבורי בידי גורם פרטי. כלומר, יש להחיל את דרישות התכלית הראויה והמידתיות גם על הגורם הפרטי.

כידוע, ההבחנה בין  אינה פשוטה לעתים ולכן יש לבחון כל מקרה לגופו. בהתאם להנחיה, יש לקבל החלטה בדבר השימוש במצלמות מעקב במרחב הציבורי באופן מושכל ומודע, לאחר בחינת הצרכים והחלופות לשימוש במצלמות. במסגרת הבדיקה יש להתייחס לשיקולים המפורטים בסעיף 3.1.1 להנחיה, על כל תתי סעיפיו, וביניהם: התכלית אותה מבקשים להשיג באמצעות המצלמות ומידתיות השימוש במצלמות (בהתאם למבחנים המוזכרים בהנחיה). כמו כן יש לבדוק האם המצלמות יוצבו במקום המשמש לכינוס קטינים, שאז יש לנקוט בזהירות יתירה לפני קבלת חלטה על הצבת המצלמות.

ככל שהתקבלה ההחלטה על התקנת המצלמות, יש לפעול לצמצום הפגיעה בפרטיות בעת הפעלת המצלמות כמפורט בסעיף 3.1.2 להנחיה, על כל תתי סעיפיו, וביניהם: מיקום המצלמה כך שתכסה רק את השטח הרלוונטי, הצבת מס' מצלמות מינמאלי, צמצום זמני הצילום, התאמת איכות הצילום למטרה (למשל, אם אין צורך בזיהוי פנים יש להימנע מכך), הימנעות משימוש בפונקציות מיוחדות ללא צורך (כגון: זיהוי פנים, זיהוי צורת הליכה וקול), ועוד.


לעניין הצבת שלטים ויידוע הציבור בדבר הצבת הצלמות יש לפעול כאמור בסעיף 3.1.3 להנחיה, על כל תתי סעיפיו, וביניהם: הצבת שטח קריא וברור לרבות מבחינת גודלו. כמו כן רצוי שהשלטים יכללו ציור של מצלמה, שם הארגון האחראי על הצבת המצלמה, תיאור תמציתי של מטרת הצבת המצלמה (למשל: "בטיחות", "מניעת עבירות" בקרת תחבורה") וכן ציון כתובת אתר האינטרנט של הגוף, אם קיים, בו תימצא רשימת המצלמות ומדיניות השימוש בהן, או מספר הטלפון וכתובת דוא"ל למענה לשאלות בנוגע לשימוש במצלמות. יצוין כי להנחיה מצורף נספח ובו רשימת הפרטים שיש לפרסם באתר האינטרנט לגבי המצלמות שיוצבו.

לעניין שמירת הצילומים ומחיקתם יש לפעול כאמור בסעיף 3.1.4 להנחיה, על כל תתי סעיפיו. לעניין זכות העיון של המצולם, אבטחת המידע והגבלתה שימוש במידע יש לפעול בהתאם להנחיות הקבועות בסעיפים 3.1.5-3.1.7 להנחיה. כמו כן יצוין, כי בהתאם להנחיה יש לבדוק, לפי נסיבות כל מקרה לגופו, האם הצבת המצלמה הינה בגדר שימוש במאגר מידע המחייב רישום בפנקס מאגרי המידע.
לאור המורכבות הקיימת לעיתים בנושא, המלצת משרדי, אשר צבר מומחיות בתחום, להסדיר הטיפול בנושא מבעוד מועד.

עזרו לנו לחזק את העסקים בדרום

אנחנו מזמינים אתכם להיות שותפים בהקמת מערך השיווק האינטרנטי הגדול בישראל לקידום העסקים בעוטף עזה ואשקלון: לפרטים נוספים ורכישת תשורה: https://www.giveback.co.il/project.aspx?id=3252

סוף עידן המזומן

אין חבר נאמן ככסף מזומן- עדיין אימרה נכונה, אך מהיום מדובר בפחות כסף. לאחר שנים של דיבורים בנושא, ניסיונות טירפוד (בעיקר מצד

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
Call Now Button דילוג לתוכן