היטל ופיקדון לעובדים זרים / אוהד וייגמן משנה ליו"ר התאגדות העסקים הקטנים

שתפו בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בקהילה העסקית שלכם

מעסיק של עובד זר חייב להפריש כסף, לטובת העובד, בעבור ביטוח פנסיוני ופיצויי פיטורים. מטרת הסדר הפיקדון היא עידוד יציאת עובדים זרים בתום תקופת שהייתם החוקית במדינה, הבטחת חיסכון לעובדים הזרים לתחילת חייהם מחוץ לישראל, והקלה על המעסיקים בתשלומים שחייבים בהם לפי הסכם קיבוצי או צו הרחבה.

עובדים זרים יכולים להגיע לישראל לעבודה בכמה ענפי עיסוק מובחנים (כיום בניין, חקלאות, סיעוד ומומחים), ושוהים בה ברישיון מאת שר הפנים בפרקי זמן קצובים הניתנים להארכה. לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה בסוף שנת 2012 שהו בישראל 72,567 עובדים זרים חוקיים.

כ-58% מן העובדים הזרים החוקיים השתייכו לענף הסיעוד (43,468 עובדים), כ- 30% לענף החקלאות (22,087), כ-8% לענף הבניין (6,106), כ-4% לענף המומחים (2,842) ו-0.1% היו עובדים עונתיים בחקלאות (64). נוסף עליהם, שהו בישראל עובדים זרים לא חוקיים. כ-74% מעובדים אלו השתייכו לענף הסיעוד לפני שהפכו בלתי חוקיים (11,324), כ-6.5% לענף הבניין (1,006), כ- 5% לענף המומחים (757), כ-3.5% לענף החקלאות (531), 0.1% היו עובדים עונתיים בחקלאות (15) וכ- 11% לא היו מקושרים לענף כלשהו או השתייכו לענף שכבר לא מובאים בו עובדים זרים לישראל (1,682).

התקנות יחולו על מעסיקים של עובדים זרים בעלי רישיון עבודה בתוקף, אשר מועסקים בענף הבניין, בעבודה בטכנולוגיה ייחודית, וכן על חברות הסיעוד. לפי החוק, למרות האמור בפקודת מס הכנסה, הסכומים שיופקדו בפיקדון ייחשבו כהכנסה בידי העובד הזר במועד שבו קיבל אותם ועל כספים אלו יוטל מס הכנסה סופי של 15% בלא זכות לפטור, ניכוי או קיזוז.

תחולת התקנות על עובדים זרים בענף הבניין או בעבודה בטכנולוגיה

החל מתאריך 1.8.2016, נדרשים מעסיקים של עובדים זרים בענף הבניין ובעבודה בטכנולוגיה ייחודית, לבצע הפרשות בהתאם לתקנות עובדים זרים (פיקדון לעובדים זרים), תשע"ו – 2016 . מה כלול בסכום המופרש? הפיקדון שעל מעסיק לשלם כולל את חלק המעסיק בהפקדה לפנסיה (פיצויים ותגמולי מעסיק), בהתאם להסכם קיבוצי או צו הרחבה החל על המעסיק, ולא פחות מהסכום הקבוע בתקנה 2(א) לתקנות (כלומר ₪710 בחודש).

לפיכך במקרה שבו חישוב הסכום שעל המעסיק להפריש בעד תשלומים סוציאליים לפי שכר עובד בחודש מסוים נמוך מסכום הפיקדון הקבוע בתקנה 2(א) לתקנות, ישלים המעסיק את ההפרש שבין הסכומים.

הסדר תשלומי פיקדון לעובדים זרים עונתיים בענף החקלאות

על מקבלי ההיתר להעסקה להפקיד מראש, עוד לפני הגעת העובד לארץ, לחשבון אשר ינוהל על ידי רשות האוכלוסין (מדור תשלומים) סכום של 500 ש״ח בגין כל חודש עבודה. עוד נקבע כי מועד העברת כספי הפיקדון לעובד לא יהיה מוקדם מיום העזיבה "לאחר ניכויים לפי הוראות חוק עובדים זרים" ולא יאוחר מתום שלושה חודשים מיום עזיבתו.

תחולת התקנות על עובדים זרים בענף הסיעוד

החל מתאריך 1.11.2016 ביצוע ההפרשות על פי תקנות הפיקדון יחול גם על חברות סיעוד ביחס לשעות העבודה של העובד הזר, המשולמות על-ידיהן. חברת סיעוד תשלם, פיקדון בסכום הגבוה מבין אלה:

  • סכום מרכיב הפיצויים ומרכיב תגמולי המעסיק שעל חברת הסיעוד לשלם לפי צווי הרחבה או הסכמים קיבוציים החלים עליה;
  • סכום מרכיב הפיצויים ומרכיב תגמולי המעסיק שעל חברת הסיעוד לשלם לפי ההסכם שבין חברת הסיעוד ובין מי שהזמין ממנה שירותי סיעוד.

ענפים שבהם אין הסדר פיקדון

[בהיעדר אסדרה בחקיקה, מעסיקי עובדים זרים חייבים ככל מעסיק במשק בתשלומים פנסיוניים לפי צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק החל משנת 2008, או לפי הסכם קיבוצי מיטיב בהתאם לענף.

עובדים זרים לא חוקיים

נכון למאי 2017 מצויים בישראל כ-50 אלף איש המוגדרים ע"י מדינת ישראל כמסתננים. כחלק ממאבק ממשלת ישראל בפליטים אלו ורצון לזרז ולעודד את יציאתם מישראל, במסגרת החוק, שנכנס לתוקף ב־1 במאי, מחויב כל מעסיק של כל מבקש מקלט שמוגדר כמסתנן להפקיד מדי חודש לפיקדון השווה ל־36% משכר העובד, כאשר 20% מהשכר נטו יועבר מהמשכורת של העובד הזר לטובת הפקידון ועוד 16% מהשכר ברוטו יועבר על ידי המעסיק לטובת תגמולים ופיצויים. הפיקדון יופקד בחשבון מיוחד ויעודי בבנק מזרחי שיפתח על שמו של העובד. הפקדת הכסף והדיווח יעשה באופן מקוון.

נכון להיום עומדת עתירה שהגישה לבג"צ עמותת קו לעובד נגד החוק. צו הביניים בעתירה נדחה, אך בחודשים הקרובים יתנהל דיון בעתירה בבג"צ, שיכול עדיין להפוך את ההחלטה. מי שעשוי להיפגע זה מלונות, ברים, בתי קפה ומסעדות שמעסיקים עובדים זרים במטבח, טבחים, עובדי ניקיון ושוטפי כלים.

מתי מפקידים ?
חובת ההפרשות הקבועה בתקנות חלה החל מחודש העבודה הראשון של העובד הזר בישראל. הפיקדון יבוצע עד היום ה-15 לחודש שלאחר חודש העבודה הרלבנטי.

תשלום הפיקדון לחשבון בנק
פיקדון לפי תקנות אלה ישולם מידי חודש לחשבון בנק נפרד המיועד אך ורק למטרה זו.

הכספים אינם מופקדים בחברת ביטוח או בקרן נאמנות על שם העובד.

משיכת הפיקדון
לפי רשות האוכלוסין, מכספי הפיקדון מנוכים 15% מס הכנסה בזמן המשיכה. כיום (מאז אפריל 2012) ריבית הפיקדון היא ריבית בנק ישראל בניכוי 0.97%. ריבית בנק ישראל לחודש יוני 2017 היא 0.1%, משמע, נכון להיום ריבית הפיקדון היא אפס.

עבור קבלת הכספים העובד משלם עמלה בגובה 20 דולר, ויכול להמיר את הפיקדון לדולר או אירו לפי שער מכירת מזומנים. כספי הפיקדון מנוכים במקרה של שהייה בישראל מעבר לתקופת האשרה, וגובה הניכוי הוא בהתאם למשך החריגה מתקופת השהייה החוקית. אולם נקבע כי אם נבצר מהעובד לעזוב את ישראל מסיבות שאינן תלויות בו, יוכל להגיש בקשה להימנע מניכויים. כספים שלא נוצלו וסכומים שנוכו ישמשו לרווחתם של עובדים זרים, ובעיקר לצורך תגבור של שירותי טיפול ותמיכה בתינוקות ופעוטות של עובדים זרים.

עזרו לנו לחזק את העסקים בדרום

אנחנו מזמינים אתכם להיות שותפים בהקמת מערך השיווק האינטרנטי הגדול בישראל לקידום העסקים בעוטף עזה ואשקלון: לפרטים נוספים ורכישת תשורה: https://www.giveback.co.il/project.aspx?id=3252

סוף עידן המזומן

אין חבר נאמן ככסף מזומן- עדיין אימרה נכונה, אך מהיום מדובר בפחות כסף. לאחר שנים של דיבורים בנושא, ניסיונות טירפוד (בעיקר מצד

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
Call Now Button דילוג לתוכן