בעל עסק האתר שלך כבר נגיש? / אסף קולר

שתפו בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בקהילה העסקית שלכם

החל מאוקטובר 2017 החוק או ליתר דיוק, תקנות הנגישות לשירות, מחייבות אתרי אינטרנט להיות מונגשים. אתר מונגש הוא אתר מותאם לשימוש על ידי אנשים עם מוגבליות ולאמצעים הטכנולוגיים שמסייעים להם להשתמש במחשב. למעשה התקנות קובעות שאתרים שעלו לאחר אוקטובר 2015 כבר חייבים להיות מונגשים. התקנות מחייבות אתרים ישראליים הפונים לקהל ישראלי. על פי התקנות כל אתר הנותן שירות ציבורי או מידע אודות שירות ציבורי צריך להיות מונגש. התקנות מגדירות את התחומים שאתרים שעוסקים בהם חייבים בנגישות: מסחר, בריאות, בידור, חינוך, רווחה, ספורט, תיירות ועוד – בקיצור כמעט כולם. האחריות על הנגשת האתר היא על בעלי האתר, ולא על מפתחי האתר!

לחוק יש גם שיניים, בדומה לחוק הספאם, אדם שמרגיש שהוא נפגע מאתר שאינו נגיש יכול לתבוע את האתר ללא הוכחת נזק בסכום של עד 62,000 ש"ח. ולמה לא להנגיש? ל18 אחוז מהאוכלוסיה הם בעלי מוגבליות. על פי סקר של הלמ"ס כ15% מבני 20 ומעלה יש מגבלות תפקודיות חמורות. מדובר בפלח שוק של כמעט 800 אלף איש!
גם הרובוטים והעכבישים של גוגל, אותם תוכנות שאוספות מידע עבור מנועי החיפוש הן עיוורות, אתר מונגש הוא אתר שגם מונגש לגוגל. נגישות אתר נקבעת על פי התקן הישראלי 5568, התקן מבוסס על הנחיות של איגוד האינטרנט העולמי w3c, הנחיות שנקראות wcag 2.0


החוק לא לא נועד ליצור נטל על בעלי עסקים וקיימת אפשרות להגיש פטור מהנגשת אתר בגלל נטל כלכלי כבד מדי. במיוחד עסקים אשר מחזור ההכנסות הממוצע שלהם קטן 500,000 שקל. קיימת גם אפשרות לקבלת פטור בשל אי היתכנות טכנולגית – זאת כאשר מסיבה טכנית לא ניתן להנגיש את האתר. לא פעם מפתחים "סוגרים" את נושא הנגישות עם "תוסף נגישות". המשתמש רואה באתר איקון נחמד ש"צף" על המסך, לפעמים זה איקון של כסא גלגלים. הקלקה עליו פותחת תפריט אפשריות הגדלת טקסט, שינוי צבעים באתר ועוד.

הבעיה עם התוספים שלרוב הם פותרים בעיקר בעיות של ליקויי ראיה, בעיות שלרוב ליקויי הראיה יודעים לפתור דרך הגדרות בדפדפן שלהם. הרבה נושאים אחרים אינם נפתרים לרוב עם התוסף בעיות מהותיות כמו ניווט מקלדת באתר, הנגשת טפסים-כל אותם שדות טקסט שצריך למלא באתר. הנגשה של וידאו באתר והמגשה של קבצים להורדה. כבעלי אתרים כדאי מאוד לבדוק את נושא הנגישות באתר שלכם, לכן מומלץ. בחום על הנגשת האתר, למען קהל לקוחות נוסף ובשביל האנושיות והרגישות שבדבר.

אתרים נוספים:
אתר נגיש – אילנה בייניש
אתר משרד המשפטים – נציבות אנשים עם מוגבליות
אתר איגוד האינטרנט הישראלי

*הכותב אינו עורך דין ואין לראות את הנאמר כיעוץ משפטי או בעל תוקף משפט. הוא מייעץ בנושא נגישות לאתרים לבעלי עסקים

עזרו לנו לחזק את העסקים בדרום

אנחנו מזמינים אתכם להיות שותפים בהקמת מערך השיווק האינטרנטי הגדול בישראל לקידום העסקים בעוטף עזה ואשקלון: לפרטים נוספים ורכישת תשורה: https://www.giveback.co.il/project.aspx?id=3252

סוף עידן המזומן

אין חבר נאמן ככסף מזומן- עדיין אימרה נכונה, אך מהיום מדובר בפחות כסף. לאחר שנים של דיבורים בנושא, ניסיונות טירפוד (בעיקר מצד

2 תגובות

  1. שאדי מסאלחה הגב

    אני חושב שיש לפטור את מעצבי ובוני האתרים ממלאכת הנגישות, הדפדפנים צריכים להיות חכמים מספיק ולהוסיף סרגל נגישות סטנדרטי.
    בעבודה היום יומית, הוספת נגישות כמעט דומה לאתרים שונים. אם כך, התפקיד שלי הוא להכין DOM שיודע לעבוד טוב עם דפדנים…
    כמו שיש Media Query : Screen / Print / Mobile – יוסיפו עוד Media Query: Accessibility.

    מסכים?

  2. אסף הגב

    אם הDOM שלך כתוב טוב אתה כבר עשית הרבה עבודה לטובת הנגשת האתר.(ואפילו לקידומו בגוגל)
    סרגלי הנגישות שבאתרים בדרך כלל פותרים רק חלק מבעיות הנגישות, לרוב אלה בעיות שקשורות ללקות ראיה. הרבה אנשים אם לקות ראיה משתמשים בכלים שעוזרים להם ומייתרים חצי מהדברים שסרגלי הנגישות מציעים. הדפדפנים יודעים הגדיל ולהקטין טקסט באמצעות מקשי הפלוס והמינוס, אבל הדפדפנים עדיין לא יודעים לתמלל סרטים ולשים כתוביות, עדיין יש בעיות של ניווט מקלדת והתנהגות של טפסים.

    תקן wcag החל כבר ב1999 wcag 2.0 כבר קיים מ2008 והוא בסיס לחקיקה של אתרים נגשים ברחבי העולם כמו section 508 בארה"ב, שדורש נגישות דיגטלית מכל דבר ממשלתי ברמת המדינה או ברמה פדראלית.

    את הנגישות אנשים עם מוגבלויות צריכים כאן ועכשיו. לא כולם מבינים גם טכנולוגיה, ככול שהגיל עולה אחוז האנשים עם מוגבליות עולה. לטכנולוגיה יש עתיד מבטיח, לגוף שלנו קצת פחות…

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
Call Now Button דילוג לתוכן